söndag 11 april 2010

Förord på Livstid

Det finns tre ord med prefixet för som ligger på min topplista över de ledstjärnor som jag navigerar efter i min strävan efter njutning mitt i vardagsbruset. Orden är förväntan, förundran och förnöjsamhet. Och jag är uppenbarligen inte ensam; Stefan Edman, en av mina husgudar, har skrivit små fina böcker med titlarna Förundran och Förnöjsamhet.

Förväntan - när jag njuter lite extra i förväg av något som jag är ganska säker på att få uppleva, och det handlar inte om att jag vill fly bort från här och nu, bara om ett förtida uttag på glädjekontot

Förundran - över allt njutbart som bara finns där omkring mig, som under min långpromenad runt sjön mitt i stan: vita svanar som böjer nackarna ner i vattnet, vitsippsknopparna bredvid stigen, vinterbleka men vårglädjesvackra människor och så världens finaste lille guldklimp i selen på min mage

Förnöjsamhet - njutningen av det där enkla som vitsippsknopparna och ett leende från guldklimpen, vardagsglädje i stället för stora kickar

Inga kommentarer: