tisdag 20 april 2010

Den vita särken

Vaknar mitt i natten och kan inte somna om – någon liten dålig ursäkt till bekymmer håller mig vaken. Snor runt och försöker byta tankebana flera gånger utan resultat. Efter ett antal försök tar en tankegång, avslappningsmetod eller meditationsteknik form i mitt huvud utan att jag råder över den. Den tar sig till och med ett namn: Vit särk.

Det är som att jag dyker ner under mina tankebanor om konkreta problem och frågor. Istället ser jag bara känslorna och oron de skapar och fokuserar på dem. De är som uppstickande bergstoppar – Storsylen & co kanske - i en överskådlig modell av ett vitt fjällandskap. Med tankens hjälp slätar jag ut de uppstickande piggarna som när man lugnt och metodiskt slätar ut ett skrynkligt tyg. Jag antar att tyget är den vita särken.

Inga kommentarer: