tisdag 18 december 2012

Livstids julkalender: Ut ur komfortkostymen

Trots att jag på många sätt (t.ex. jobbmässigt) är en ganska rastlös själ, är jag samtidigt en sån där person som lätt skaffar mig vanor som jag trivs med så bra att jag ibland kanske begränsar mig själv, såsom:
  • nästan alltid samma frukost när jag är hemma (utom om filen eller müslin är slut, typ)
  • alltid samma frukost (om än en annan än den hemma), och alltid den ena av två favoriträtter att köpa med mig upp på rummet när jag bor på mitt jobbhotell i Stockholm
  • alltid samma räksallad när jag äter lunch på studentfiket på universitetet
  • alltid samma pålägg på pizzan

Ja, ni fattar. Inte mycket spänning i tillvaron här inte. Som jag bloggade om igår är musiken lite extra i fokus i mitt liv den här månaden. Längre fram i vår planerar jag en månad som handlar om att våga kliva ur komfortkostymen, även om det inte känns riktigt bekvämt, för att prova nytt, och jag har faktiskt medvetet börjat jobba åt det hållet redan. Det handlar om små saker, men som kanske ändå kan vara betydelsefulla på sikt, eftersom jag har lärt mig att hjärnan behöver våga tänja på gränserna för att plöja nya spår och utvecklas. Till exempel:

  • att jag i somras lyssnade igenom alla Sommar-program i stället för att bara gå på dem jag trodde att jag ville lyssna på - för att på så vis utmana mig att ta in helt nya ämnen och tankar
  • att jag vågat släppa in folk i huset trots att det sett ut som ett veritabelt bombnedslag och att jag inte ens städat något vidare när jag fått planerade gäster

När det blir dags för min ut-ur-komfort-kostymen-månad i vår ska jag försöka utmana mig lite extra. Titta på TV-program och lyssna på radioprogram jag normalt inte skulle ha valt. Läsa tidningsartiklar inom ämnesområden som jag inte tidigare intresserat mig för. Prova nya maträtter som omväxling till de gamla invanda (kanske till och med byta ut den där räksalladen...). Prata med människor jag annars inte skulle ha vågat prata med.

Det riktigt stora klivet har jag ju redan tagit. Det gjorde jag dagen då jag bestämde mig för att säga upp mig och välja friheten före tryggheten. Konstigt nog kändes det lättare än tanken att köpa en fisketidning på ICA!

Inga kommentarer: