söndag 23 december 2012

Livstids julkalender: Den magiska trygga cirkeln

När jag cyklade hem från årets sista Livstidscirkel kom jag på mig själv med att tänka: Om min privata värld rasade imorgon skulle jag kunna åka hem till vem som helst av de här människorna.

Jag skulle kunna komma rödgråten och utan att orka förklara just då. Jag skulle få en kopp te och en filt och bli varmt omhändertagen. Inte ett ögonblicks tvivel om den saken.

Ett praktiskt aber är att jag knappt vet var mina cirkelvänner bor, än mindre vad de har för mobilnummer. Jag vet inte hur soffan ser ut som jag skulle få kura i. Därför blev jag lite överraskad när jag tänkte som jag gjorde. Så har jag annars bara tänkt om släktingar, närmare vänner och en och annan kollega.

Tilliten beror inte heller på att vi i Livstidscirkeln vet allt om varandras inre, för det gör vi verkligen inte. Var och en bjuder vid varje träff på en liten tårtbit av sitt liv och sina tankar, och man väljer själv hur djupt tårtan skåras. Den här senaste cirkelträffen hade julen som tema. Att det fanns så mycket att hämta där, både existentiellt och handfast! Jag måste få göra en utvikning om det:

Julen måste ju vara additionsstressens absoluta högsäsong. Du vet, det där fenomenet där någon vid fikabordet flätar sin egen julbock, en annan bakar vörtbröd och en tredje agerar tomte på ett härbärge för hemlösa – och du går därifrån med känslan att ALLA gör ALLA de där sakerna. Utom du då förstås, för du är bara en liten lort.

Livstidscirkelns samtal om julen var bästa tänkbara motgift mot additionsstress. Bara att ta del av en handfull inifrånberättelser om julen gjorde det så tydligt att den kan ha så olika betydelse och hanteras på så olika sätt, och mitt sätt är ett bland alla andra. Slut på utvikningen.

Jag tror det är lyssnandet som är orsaken till att mina livstidsvänner känns så självklara. Vi har lärt känna varann just genom det, och spräckt ett och annat spöke genom att dra fram det i cirkelns mitt, se och lyssna på historien om det. Så skulle fler kunna göra. Det finns så mycket vardagsskav i livet, från den lilla irritationen till den tunga morgonångesten, som vi kämpar med att trycka tillbaka, sminka över, inte låtsas om. Att få släppa ut det istället, i ett sällskap som inte höjer på ögonbrynen utan bara ger dig sin varma uppmärksamhet. Det är grejer det. Och glädjeämnena, de sväller som värsta luftballongerna i en sån miljö.

Jag säger som Magnus Ugglas t-shirt i Så mycket bättre: Try it, you’ll like it. Kanske på jullunchen med släkten?

Inga kommentarer: