lördag 14 januari 2012

Hääärligt väääder!

Så spännande det är när man upptäcker att man har förändrats - utan att riktigt ha lagt märke till resan dit. Jag läser med förundran mängden statusrader på Facebook som den senaste tiden kommenterat - framförallt det dåliga - vädret. Att döma av dessa noteringar verkar många vänners och bekantas väl och ve vara relativt avhängigt av om solen skiner eller om regnet piskar mot kinden under cykelturen till jobbet. Det suckas och stönas över regn, grådask, blåst, snöbrist eller dess motsats. Och jag känner så väl igen mig - såhär har jag också känt. En solig dag var en bra dag. En regnruskig dag var en dålig dag. Oktober till april var en enda lång väntan på att ljuset och värmen skulle återvända. Enkel matematik.

Men något har hänt. Med växande ålder har vädret fått allt mindre makt över mitt välbefinnande. Jag njuter fortfarande enormt av solsken över böljande gröna - eller snötyngda - åkrar hemma i byn, men idag avgörs mitt mående så mycket mer av vad jag gör och vad jag tänker. En riktigt ruggig hösteftermidddag kan jag vara minst lika jublande och förundrad över det sköna i tillvaron - stort eller smått - som en krispig försommarmorgon. Precis som en solig dag kan ha en kvarnsten runt halsen om något redan känns tungt inuti.

3 kommentarer:

KaosJenny sa...

Väder är endast beroende av kläder ;-) Rusk har också sin plats... Ni har en award att hämta hos mig om ni vill KRam

Maria sa...

Nämen tack Jenny! Ska skicka awarden vidare så fort jag hinner! Kram/Maria

Pernilla sa...

Även "dåligt" väder kan faktiskt vara jätte härligt eller spännande, bara vi orkar lyfta blicken och se hur naturen ser ut i tjock dimma, blåst eller regn. Men kläder efter väder är ju så klart en fördel :-) Har faktiskt idag skrivit om väderfenomen på min blogg http://livetibalanspernilla.blogspot.com/2012/01/den-underbara-naturen.html