onsdag 29 juni 2011

Delad glädje = energi 2

På fredag är det Negativa Dagen på Facebook. Såhär lyder programförklaringen:
Är du trött på att höra om folks löprundor, gosiga bebisar/hundar/pojkvänner, fredagsmys i soffan med älsklingen och barhäng med bästa bästa vännerna? Då är denna dag något för dig. Vi tror, att tvärtemot vad vår motsats Positiva Dagen vill hävda, så är inte folks gnäll i statusrader det främsta problemet med facebook. Det främsta problemet är att vi blir så jäkla provocerade av våra vänners gulligullstatusar att vi snart överväger att gömma alla vänner som ens knystar om ett glas vin i soffan eller en kopp te framför brasan medan regnet öser ner utanför.
Ja, ja, jag fattar att det finns humor i detta, men samtidigt ligger det garanterat ett par nypor allvar bakom. Somliga provoceras av att höra om andras livstrivsel. Och det provocerar mig. Varför kan man inte glädjas och låta energin smitta av sig? Själv tycker jag det är en ynnest att få vara mednjutare på distans på den svettiga löprundan, med glaset vin i soffan eller koppen te framför brasan - oavsett om jag själv är på toppenhumör eller inte. Är jag själv låg kan en sådan statusrad snarare lyfta än sänka.

Självklart har vi alla rätt att må skit, rätt att gnälla av oss ibland (även på Facebook), men jag tror som Dalai Lama, det som är negativt är vi så bra på att älta ändå, så vi behöver inte anstränga oss för att lyfta fram det. Så, nej, jag tänker inte delta i Negativa dagen. Jag går på en högst välförtjänt semester, men eftersom jag ska ut och tälta och fortfarande inte har internet i mobilen kommer jag inte att kunna berätta om hur bra det känns på Facebook. Och tur är väl det, då behöver ju i alla fall ingen bli provocerad den här gången (det var säkert tillräckligt irriterande att jag njöt av varmt kvällsdopp och trädgårdspicknick idag)!

2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Har inte ens sett nån inbjudan till Negativa Dagen... Kommer ändå inte delta då jag har nog med att samla kraft och mod att göra mig av med några energitjuvar. Jag tillåter inte längre att bli dränerad utan MÅSTE ta tag i det och omge mig med positiva människor. Så det så ... Kram

Linnea sa...

Vad fint det har blivit här! =)

Jag håller helt med dig Maria. Det handlar ju om att kunna njuta av det lilla också - att inte hela tiden längta bort till allt annat - utan uppskatta guldkornen i vardagen. Jag tror det skänker störra glädje på sikt. En vacker solnedgång, en härlig promenad, ett skratt tillsammans med någon, en frö som grott på balkongen... Men vissa väntar på den stora omdaningen - och den kommer aldrig. Det är de små stegen och att leva i nuet, tror jag - som tar en dit - till glädjen över livet, i sig.