tisdag 5 juli 2011

Sommartrolleri

För ett år sedan delade jag med mig av mina trixigaste småknep för att känna lite mindre motstånd mot de där vardagstråksysslorna. Nu är det sommar igen och jag tänker plocka fram ännu ett litet trolleri ur rockärmen och låta det genomgå det vannestålska konsumenttestet. Ska det svara upp mot produktbeskrivningen, månntro? Det handlar om... matlagning! En syssla som - att döma av alla miljarder TV-program, kokböcker, mattidskrifter och recept i allt från livsstilsmagasin till Coop-tidningar - är något som "alla andra" (fast ni som jag vet hur det är med det uttrycket) tycker är hur lajbans som helst. Det tycker inte jag.

Jomenvisst, med trevliga människor på ingående eller - ännu bättre - på kökssoffan med ett glas vin, eller bredvid mig vid diskbänken, kan det vara riktigt mysigt. Då lagas ju också ofta något extra smarrigt, vilket helt klart ökar trevlighetsfaktorn i själva tillagandet. Men alla de där andra hundratals måltiderna mitt i vardagen. Som jag har skrivit om tidigare fuskas det en hel del härhemma. Det äts ganska ofta flingor och mjölk till kvällsmat, och inte räds vi falukorv och makaroner heller. Turligt nog är barnen varken undernärda eller överviktiga, och friskare ungar har jag väl aldrig träffat, så helt fel ute kan vi nu inte vara.

Men så kommer sommar och semester. Underbara ljuva ledighet utan väckarklockor (annat än lillprins Bus) och med fågelsång till frukosten. Ja, jag älskar den här tiden men av någon outgrundlig anledning halkar vi in i sommarkönsrollsfällan. Vi, som är så jämställda att vi knappt får jämställdhetsföräldrabonusen för att min man är hemma för länge! Och där frun i huset gjort karriär medan mannen tagit huvudansvar för alla ungar i alla år. Plötsligt byggs det och målas av maken och lilla frun lagar mat. Och lagar mat. Och lagar mat. Och sliter sitt hår över den stackars falukorven som än en gång ska stoppas in i ugnen.

Och det är här lilla sommartrolleriet kommer in i bilden. I år ska jag pröva nåt nytt. Här ska lagas nya spännande rätter varje dag ... eller, i alla fall, varannan. Jag ska utforska alla receptböckerna i hyllan, pärmen med urklipp på rätter som aldrig lagats, Arlaköket och Tasteline. Tänker mig att det därmed blir lite lite roligare, och att jag lär mig en massa nytt som jag kan ta med in i hösttråkköket. Kanske blir det på det sättet lite färre flingkvällsmatar i höst, och kanske kanske lär sig mina ungar - som jag inte kan skryta med att jag har lärt att äta allt - att uppskatta ett större smörgåsbord än det som vanligtvis serveras. Och OBS! detta gör jag för min alldeles egen (och för all del övriga familjens skull), inte för att det är trendigt att gilla matlagning! (Och ja, jag ska nog hjälpa till att gjuta altanbetonggrunden också, minsann...)

5 kommentarer:

LillaTuss sa...

Inväntar med spänning rapport från dig hur det gått.

Jag undrar... kan man lära sig att tycka om att laga mat? Jag tycker INTE om det och även här fuskas det rejält (tur jag e singel med utflugen dotter).

Maria sa...

Jadu, jag vet inte om det går. Men jag tänker att eftersom jag i alla fall tycker att det är lite roligare när det är kalas får jag försöka fixa lite mer kalasstämning till vardags också! :)

KaosJenny sa...

Ha Ha, här blir det en vanlig hederlig varmkorv och Mammascans köttbullssemester... Snart kommer alla frukterna och bären, då tuggar vi i trädgården så vi får med hela kostcirkeln ;-) Jag skulle kunna äta havregrynsgröt till middag varje dag... Inte så värst intresserad av att laga mat, alls.. Kram

Gisela sa...

Jag har inte så mycket emot att laga mat men tycker det är hopplöst trist att komma på vad som ska ätas. Jag har tre barn som "dissar" det mesta (känns det som eftersom det alltid är någon av dem som inte gillar det som står på menyn). Hos oss funkar det därför hyfsat med rutinen att varje barn väljer mat en kväll i veckan (inom vissa ramar, det vankas inte oxfile precis till vardags). Då slipper jag hitta på och de får alla någon gång känna att de får välja sina favoritvardagsrätter. Nu på sommaren har de dessutom fått välja två lunchrätter var som vi sen rullar runt de dagar det inte finns rester eller andra lunchplaner. Idén fick jag av en bekant som dessutom har regeln att barnen lagar mat den dag de väljer men så ambitiös är inte jag :-)

Anonym sa...

Jag har en ambition att undvika de frysta köttbullarna och hämt pizzan in i det sista, och tar till såna snabbvägar när jag verkligen inte orkar. Har några rätt enkla men goda rätter som jag omväxlar mellan, och planerar alltid middagen i god tid, typ på morgonen eller dagen innan. Vi äter aldrig rester. På helgerna lagar min man maten, han kan några olika rätter och han låter mig bestämma vad han ska laga. När vi inte orkar tänka blir det pannkakor för man har ju alltid ägg, mjöl och mjölk hemma.