torsdag 2 juni 2011

Vardagsmirakel

Ibland känns det - trots allt läsande, bloggande, grubblande och samtalande med kloka människor - som att jag står och stampar på ruta ett i min utveckling av Maria AB. Så är det förstås inte, jag har klättrat en hel del pinnhål på många plan, men ni förstår nog vad jag menar. (Som när jag än en gång sitter där på den höga stolen på mötet med fina docenterna, och känner att benen inte når ner till marken, samtidigt som jag till råga på allt dubbelstraffar mig själv med att tänka att vad korkad jag är som inte kan sluta banka mig själv i skallen och nån gång tycka att jag duger ändå...).

Men på ett plan känner jag med kropp, hjärna och hjärta att det har hänt något. Jag har blivit väldans mycket bättre på att upptäcka och njuta av det där som HC Andersen så fint beskriver: "Hela världen är en rad underverk men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardag" (ur senaste numret av Landstinget Kronobergs fina må-bra-tidning Det Goda Livet). Mitt i en period med enormt hög arbetsbelastning, då jag kämpar med en jättehög med uppsatser såväl sena kvällar som röda dagar, har jag numera förmågan att faktiskt se de där små miraklen: grönskan längs vägen till jobbet, gonattsagan tätt tätt intill sexåringen, diskussionerna om att våga gå sin egen väg med nioåringen, 20-åringens bubblande glädje över att ha klarat av sin första uppsatsopponering på universitetet, frukosten på farstutrappan ackompanjerad av fågelsång och glada tjoanden från en yster liten baby på grönbete i gräset.

Mitt i allt härjet är jag så lycklig. Och det är så enkelt.

3 kommentarer:

KaosJenny sa...

Vardagsmirakel... Vilket härligt ord... och vad mysigt att du upplever det, det gör jag med. Kram

Linnea sa...

Hej vad roligt och glad jag blir att har hittat hit till eran blogg. Jag har läst lite och tycker mig se att jag är inte "ensamats i världen" med mina tankar och funderingar som jag skriver om på min blogg. Du skriver helt underbart! känner så igen sig

Att njuta och var i nuet är svårt svårt men nyckel till ett välmående liv mitt i vår stressade del av världen. Livspusslet är svårt att lägga kan jag tycka och delarna passar inte alltid som jag tycker. Det fattas ibland och då får man leta. Men det är ju dock jag själv som lägger det och det är lika bra att förstå att trots tråkiga och fula kanter är man väldans go ändå. Jobbet man gör med sig själv i den inre världen syns inte alltid utanpå och kan ta tid innuti och många gånger fattar man inte riktigt vad som sker och händer. Men tiden på det man lägger ner just nu är värdt allt för det som kommas skall. Men Gud vad tjötigt att vänta på! kanske ska man strunta i målet just nu och sikta in sig på nuet istället....

Maria sa...

Välkommen Linnéa - kul att du har hittat hit!