måndag 1 juni 2009

Samtal i utveckling - utveckling i samtal

På väg hem i bilen är jag slagfält för kampen mellan förnöjsamma och sänkande tankar.
F: Tänk, nu har jag hållit fem av sex utvecklingssamtal, och bra har dom känts också.
S: Fem stycken, ja. När har du tänkt hinna dokumentera dom?
F: Det är onekligen frågan. Jag kanske kan hitta ett annat sätt än tidigare, som tar med det vi behöver men är mindre tidsödande att skriva. Punktform kanske...
S: Ja, för du är ju en textpetare.
F: Men det brukar bli ganska bra också!
S: Okej, men är det verkligen en effektiv tidsanvändning?
F: Nja, det kanske är en viktig process. Jag kanske smälter intrycken när jag sitter där och flyttar komman.
S: Kanske!
F: Jag är iallafall nöjd med att jag kände mig så närvarande, faktiskt under varje enskilt samtal. De kändes som lyxiga parenteser av gemensam eftertanke.
S: Då var du säkert för snäll. Eller dom. Utvecklinssamtal ska inte vara bara lama klappar på axeln.
F: Det kan ju faktiskt vara så att gruppen funkar riktigt bra och att folk är kloka och har självinsikt. Även om jag ville tror jag inte att man kan ändra en människa särskilt mycket. Särskilt inte om man inte är beredd att först ställa sig precis bredvid och försöka se saker från samma håll.
S: Men hur gick det med hållpunkterna för samtalen? Fick du med allt?
F: Det är ju just det som jag är så nöjd med, att jag funderade mindre på körschemat än på vad vi fick fram i själva mötet. Men visst, jag tittade en del på fusklappen.
S: "Tittade en del på fusklappen..." Du är ju otrolig!
F: Ja, men det var ju det jag kom på när vi pratade utvecklingssamtal på ledarskapsutbildningen! Du minns han som berättade om sin följsamhet i intervjuerna han gjort. Och jag insåg vilken idiot till innantilläsare jag hade varit istället för att följa med, som att följa i dansen. Visst, i ett utvecklingssamtal kan jag köpa att det är jag som för, men det kräver inte mindre inkänning det.
S: Men samtalen måste hur som helst dokumenteras!
F: Tänk efter nu: Hade du hellre haft fem väldokumenterade men usla samtal än fem bra som ännu inte hunnit hamna på papper? Just det. End of discussion.