söndag 14 juni 2009

Snällhet lönar sig

I väntan på att nästa bokcirkelbok skulle komma på posten passade jag på att läsa Stefan Einhorns Konsten att vara snäll, och blev därav inspirerad till att kort återvända till ett par ämnen från början av min bloggkarriär: vänlighet och generositet. Einhorn är cancerläkaren och forskaren som börjat intressera sig även för människors insida och framförallt hur vi beter oss mot varandra, som medmänniskor. I sin bok argumenterar han med hjälp av referenser till forskningsstudier för snällhet som ett framgångskoncept - om vi är snälla och generösa mot andra, bl.a. genom att fokusera på samarbete i stället för konkurrens, får vi ofta detsamma tillbaka och som ringar på vattnet sprider sig snällheten på motsatsens bekostnad.

Einhorn noterar också att strävan efter att vara en snällare människa är ett livslångt projekt. Han ser alltså på det på samma sätt som jag ser på mitt uppdrag med att lära mig hantera min gränslösa arbetssituation och allt annat som har med personlig utveckling att göra. "Det finns inga perfekta människor och vi ska akta oss för dem som tror att de saknar fel och brister. Den dag vi tror att vi är våra ideal är det dags att börja om från början" (Einhorn, s. 18).

Inga kommentarer: