torsdag 10 januari 2013

I takt med tiden 2: Maten

Att vara i takt med tiden när det gäller mat brukar för mig betyda att hinna handla hem den, helst enligt en lista med en plan bakom, och sedan att hinna laga den. Bara det faktum att jag har uppfattat en helt annan koppling mellan mat och tid visar på tidig januaris undantagstillstånd: jag har nämligen läst tidningen ganska noga.

Där berättar en trendguru att vi nu är färdiga med sjurätters- och perfektionshysterin i köket. Nu är det rustika gryträtter som är idealet. Jag säger bara: Den som håller fast vid något tillräckligt länge blir till slut modern. Ett tag. Och nu är Storkebodaköket där, mitt i hetluften! Dessutom tror jag vi har överträffat oss själva genom att de tre senaste dagarna inta nedan beskrivna middagsmål:

Dag 1: Ugnsrotsaker
Varför kom ingen på detta under min kokpotatisfyllda barndom? Utsökt gott, billigt, lätt att få ekologiskt. Potatis, polkabeta, palsternacka, morot, lök eller vad som finns till hands. Lite smulad chèvre eller feta över härligheten strax före färdigt och kanske några skivor lufttorkat till.

Dag 2: Wokad rödkål
Ett märkligt recept vi hittade i en artikel om klimatsmart julmat. Med en vinäger-sirap-ingefära-sås blir det en annorlunda färg- och smakupplevelse. Annorlunda men god.

Dag 3: Spenatpirog
En mastodontpirog signerad Erik Måneld. Den fyller en hel bakplåt och innehåller en smarrig kumminkryddad ost- och spenatblandning. Gärna morotstzatziki till.

Till allt detta, varje dag höst-vinter-vår om jag får bestämma, serveras grovt skuren vitkål med hemmarostade solrosfrön (man är väl smålänning) och Mannens alldeles underbara balsamvinägrett. Resten av året gäller samma vinägrett (som visserligen aldrig är identisk från gång till gång), men då tillsammans med hemodlad rucola och förhoppningsvis lite annan sallad.

All den här maten är lite grovhuggen, med lätt urskiljbara råvaror och mycket matutdelning för tidsinsatsen. Billigt, vegetariskt, nästan helt finessfritt, men ack så gott. Tycker vi. Och just nu är vi ju på modet så då måste vi väl ha rätt?

1 kommentar:

Sara sa...

Och ikväll toppades middagsmålet av ett par knäckemackor med smör och bredbar leverpastej. Glömmer mellan varven hur otroligt gott jag tycker det är!! Det för tankarna tillbaka till tider av barnväntan, då jag klarade både halsbränna och järnvärde med lpt-knäckemackor och mineralvatten.