fredag 9 juli 2010

Våga tro att det löser sigI

Alldeles för ofta oroar jag mig, ibland väldigt mycket, ibland bara lite grann, eller så förutsätter jag helt enkelt att saker ska bli mer komplicerade eller obekväma än jag hade önskat. Tänk om jag i stället kunde känna tillit till livet självt, att det löser sig. Jag avslutar alltid mina affirmationer med "Allt vi behöver kommer till oss!" och ändå är det inte alltid det känns som att det ska bli just så.

Jag hoppas kunna lära av den senaste tidens flyt i smått och stort inom olika områden - att saker och ting faller på plats utan att jag behöver göra så hemskt mycket åt dem, eller oroa mig. Här är några exempel:
  • Känslan av att jag inte vill tillbaka till samma typ av jobb när jag återvänder efter föräldraledigheten gnager till emellanåt, trots att jag verkligen försöker leva i nuet. Och så får jag plötsligt ett erbjudande som ser ut att göra återvändandet just så positivt som jag önskat.
  • Oro för hur min mamma ska ta idén om att det kanske snart börjar bli läge att söka sig till en annan form av boende än lägenheten hon bor i nu har plågat mig de senaste månaderna. Visst blir reaktionen som väntat negativ först, men efter bara några dagar inser hon att detta faktiskt är den bästa lösningen, och nu känns det mycket mycket lugnare.
  • Vi letar begagnat tält på Blocket inför campingsemestern, men får bara napp på tält som antingen är för dyra eller av helt fel sort. Semestern närmar sig och så plötsligt dyker det upp exakt ett sådant tält vi vill ha, till ett mycket bra pris och bäst av allt - de som säljer det bor på vägen till semestermålet.

Kanske kan jag genom att uppmärksamma händelser av det här slaget mer, exempelvis genom att skriva om dem på bloggen, påminna mig själv om att det förvånansvärt ofta blir såhär - saker går i lås, allt jag behöver kommer faktiskt till mig.

Inga kommentarer: