torsdag 29 november 2012

Kronobergarnas guldkorn och knep

Vi på Livstid samlar på guldkorn i vardagen – små omärkvärdiga anledningar att glädjas åt en vanlig regnig novembermåndag. Vi är också alltid på jakt efter knep och strategier för att hantera stunder då de där guldkornen inte syns till och livet känns tungt och hopplöst. Många guldkorn och knep/strategier har vi samlat på oss här under de dryga fyra år som Livstid har funnits, men runtomkring oss finns ju alla andras tankar att inspireras av. 

Därför beslöt vi att under två mässor de senaste veckorna, Kvinnomässan och Kronobergs Bokmässa, båda i vår hemstad Växjö, utlysa en tävling där de som kom förbi vårt bokbord fick bidra med sina bästa guldkorn och knep. Vi fick in massor – tänk så mycket klokskap det vandrar runt omkring oss. Välkommen att ta del av kronobergarnas egna idéer:

”Skjut inte upp till morgondagen vad du kan skjuta ned idag!”

”När jag känner att jag är deppad/allt blir för mycket, tar jag på mig löparskorna = kvalitetstid med frisk luft och ensamtid.”

”En lyckostund minst om dagen, det hinner alla med. Hoppsasteg med barnen till bilen fast det är bråttom. En extra kram utan stress på morgonen. Små saker som lägger grund för dagen.”

”Dra i handbromsen! När det blir för mycket – STOPPA! Ställ in aktiviteter och s.k. ”måsten”. Prioritera tiden med familjen. Jag menar att släppa allt och bara vara tillsammans. Tid är så mycket värt!”

”Min strategi för att hantera det svåra i livet är att tillåta mig själv att bara vara i min sårbarhet. Att finnas i all min otillräcklighet och att anser att det är fullt tillräckligt."

”Lyssnar varje morgon på Mix Megapol för att få höra Anders Timells skämt, det blir att jag börjar dagen med ett leende på läpparna.”

”Då och då sätter jag mig i bilen och kör sakta genom skogen med takluckan öppen så jag kan höra ljuden och känna dofterna och kanske ha chansen att se några vilda djur. Bilkörning ger mig avkoppling.

”Rida ut i skogen med en vän och diskutera allt mellan himmel och jord.”

”Man ska vara snäll mot sig själv så länge man har sig.”

”Löpning hjälper mot allt. Därför är jag löpare.”

”BLOGGA!”

”Handarbetet skapar samling och lugn, även hjärngymnastik.”

”Mitt guldkorn i vardagen är när jag ser regnbågen i fontänen, det ger mig lite extra lycka.”

”Mitt guldkorn och strategi är att bege mig ut i naturen. Gå där det är lite folk och stanna upp och titta på alla färger i naturen.”

”Mina djur är något som ofta förgyller min dag.”

”Varje kväll skriver jag ner 3 saker som jag är tacksam för i livet.”

”Om det känns för jävligt vet man ändå att det finns andra som har det mycket värre.”

”Mitt guldkorn är att kunna hjälpa andra människor. Alltifrån att hjälpa en gammal dam att bära matkassen till att lyssna på en kompis när denne behöver prata.”

”Då det krisar: Går ut i skogen och skriker så mycket jag orkar”

”Inget slår att bli väckt av min hund. Först två frågande bruna ögon, sedan en paus. Jag blir så glad hela dagen – garanterat!”

”Några ord av P. Tudor-Sandahl: ’Vanliga dag, låt mig vara medveten om vilken skatt du är’.”

”Ta med någon vän till närmaste sjö (finns många runt om i Kronobergs län) och prata, medan ni blickar ut över den rogivande sjön. Tanka energi från naturen!”

”När det är svårt säger jag till mig själv: ’Jag är inte ensam, det finns en god kraft som vill mig väl. Jag är värdefull för att jag är jag, oavsett vad andra tycker och oavsett vad som händer mig!’”

”Krama min syster.”

”Gå ut och ta en promenad, andas, njuta!”

”Att lyssna på Sommar i P1 och få ta del av olika människors livsöden. Det gör att man påminns om att det alltid finns levande människor – som haft med- såväl som motgångar – bakom varje lyckad fasad.”

Stort tack till alla som delat med sig. Som utlovat har vi också hittat tre vinnare av boken Älskade lista!, nämligen Birgitta Hall, Anneli Berntsson och Set Söderholm. Grattis! Boken kommer på posten lagom till jul!

Vill du själv dela med dig av dina bästa guldkorn och strategier? Skriv en kommentar till det här inlägget!

Inga kommentarer: