tisdag 15 februari 2011

Recept på en formidabel fredag

Det är nåt särskilt med fredagar - sen får man säga vad man vill om att det är lika viktigt att trivas med alla vanliga vardagar (och bojkotta fredagsmys à la Paolo Roberto om man så önskar). Just det här året är fredagarna alldeles extra sköna för mig eftersom jag för första gången är ledig en dag i veckan för att skriva på min nya bok. Och nu i fredags hade jag helt enkelt the Mother of All Fridays. Sådär så att jag nästan måste nypa mig lite lätt emellanåt för att känna efter att jag verkligen är vaken och har det SÅ bra.

Här kommer mitt recept på en formidabel fredag:

1. Tag en vän som du tycker så mycket om att du blir glad bara av att tänka på henne, och sätt henne med en dator på andra sidan bordet där du själv sitter och skriver på din bok. Tillsätt en sprakande kakelugnsbrasa och varsin stor kopp rykande varmt och gott te och tillåt er att emellanåt titta upp från era respektive knappa-på-datorn-projekt för att ni bara inte kan låta bli att bolla några nya tankar med varandra.

2. Framåt lunchdags, medtag den goda vännen och åk till en trevlig thairestaurang för inhandling av stark och god mat som ni gemensamt fraktar hem till en tredje god vän där en fjärde dito ansluter. Ägna sedan resten av eftermiddagen åt maten, kreativa idéutbyten, feedback på varandras funderingar och plansmidande för det spännande nätverk som ni fyra gemensamt har skapat och som ger så mycket energi utifrån formeln 1+1=3. Lägg därtill ytterligare ett par koppar gott te, några italienska biscotti och lite mörk choklad för ännu mera njutning.

3. Efter tre timmars intensivt nätverkande, ta dig vidare ner till ditt favoritträningspass på gymmet (i mitt fall är det förstås Body Combat), svettas, kämpa, andas och drick vatten under en skön timme med bra musik i högtalarna. Njut av en snabb svalkande dusch efteråt.

4. På vägen hem, handla hela familjens älsklingsrätt, "kyckling med plock" (titulerad så av en av döttrarna). Ingenting att laga för veckoslutströtta familjen, bara att ställa fram på bordet: en nygrillad kyckling, nybakat bröd (från affären förstås), en god ost, nya favoritcrèmefraîchen med vitlök och parmesan samt diverse goda grönsaker och frukter.

5. Toppa så slutligen med ett avsnitt På Spåret som dagen till ära erbjuder två stora favoriter, Marcus Birro och Johanna Koljonen, rakt hem i TV-soffan, lite kärleksfullt mys i soffan med ullegullungarna och sedan en påse fredagsgodis att dela med Mannen när alla småttingar kommit i säng.

Och vips har jag förhöjt den allmänna vardagstillfredställelsen ett par rejäla snäpp på min lyckobarometer.

3 kommentarer:

Sara sa...

Varför har vi inte en Gilla-knapp här på Livstid? Den - som inte finns (än) - trycker jag på nu!

Elisabeth sa...

Så supermysigt! Helt i min smak.

Elisabeth sa...

Hek Maria!
Tack för kommentar hos mig. Jag fick bloggen rekommenderad av en vännina till mig som arbetar på universitetet. Och så ser jag att det är du. Vilken glad överraskning! Tycker mycket om innehållet i er blogg. Tänkte jag skulle skickat ett mail till dig, men jag hittade inte mailadressen på sidan- Önskar dig en fin dag!