lördag 11 december 2010

Livstid julkalender: Plus och minus på mitt miljökonto

Nähä, nu har jag fluffat runt i gräddtårtor, adventsljusstakar och gnistrande vintervidder så det räcker för ett tag. Dags att nyktra till för en stund. Idag summerar jag mitt år utifrån ett miljöperspektiv. Har funderat mycket, men gjort långt ifrån allt för att vara så klimatsmart som jag borde.

minussidan:

- Det blev en flygresa till Spanien i stället för den planerade tågluffen, som plånboken inte var tillräckligt tjock för att räcka till. I efterhand insåg jag att det för familjens mentala hälsa, om än inte för miljön, var ett klokt beslut, med tanke på vår vilde lillebror. Det var en fullt tillräcklig utmaning med flygresan, flygbussen och ett par kortare tågresor.

- Jag har inte använt tygblöjor med nya babyn i samma utsträckning som med de andra barnen. Det började ganska bra, men under kaosmånaderna i höstas insåg jag att jag måste skala bort alla livskomponenter som genererade tunga suckar, och tyvärr har jag inte kommit igång riktigt igen.

- Jag handlar fortfarade alldeles för mycket frukt och grönt från avlägsna länder. I synnerhet under hösten, när jag kört mitt eget lilla Biggest Loser (eller Winner?) härhemma i bushen. Måste bara ha en massa gott i fruktskålen för att inte ta den där extra kvällsmackan. Måste ha grönsaker jag gillar till lunchsalladen (och tyvärr tillhör inte de inhemska som finns att tillgå efter sommarsäsongen mina favoriter).

plussidan:

- Idag tänker jag sällan på att jag plockar till mig ekologiska varor i matbutiken, oftast utan att titta på priset. Det har blivit en självklarhet. Ett litet minus är att jag under föräldraledigheten
handlat mer i vår lokala affär, där utbudet KRAV-märkta varor är betydligt mindre (om än växande). Å andra sidan är det förstås positivt med mindre bilåkande, så summan av den ekvationen slutar nog ändå på plussidan.

- Vi har blivit riktiga Blocket- och Tradera-nördar härhemma. I år har det bland annat shoppats barnvagn, bilbarnstol, gammal härlig retroåkpåse från 70-talet, tält, resårsängar till flickornas nya rum, borrmaskin och röjsåg (de där sista gjorde ju ärligt talat inte mig så upphetsad, men det finns det andra i familjen som var). Och så har vi sålt också. En soffa, ett soffbord, en bäddsoffa och till och med våra gamla köksluckor som stått och svettats i bastun i över ett år...

- I år går tar jag ytterligare ett litet klimatsteg i julklappsjakten. Utöver de senaste jularnas tänk (köpa sådant som mottagarna ändå behöver, köpa upplevelser, skänka pengar) har jag handlat begagnat till barnen. I år kommer många kalasbra julklappar från Tradera, Blocket och fina second hand-butiken Alice och Piraterna i Växjö.

Ett steg fram och ett tillbaka. Landar nog någonstans på plus minus noll. Får jobba mot att klättra lite högre på klimatbarometern nästa år.

Inga kommentarer: