onsdag 17 februari 2010

Tankehjälp

Visste du att 80-90 procent av alla tankar du tänker en dag är upprepningar av sådant du tänkt förut? Inför detta faktum känner jag omedelbart ett behov av att byta ut några av mina egna recyclade funderingar mot kloka dito som någon annan tänkt åt mig. Ett bra sätt att göra det är att gå in och lyssna på något av många fantastiskt intressanta och inspirerande 18-minutersföredrag på sajten TED (Ideas Worth Spreading). Kan exempelvis rekommendera att ta del av författaren Elizabeth Gilberts (hon som skrev vår första bokcirkelbok Eat, Pray, Love) tankar om kreativitet.

En annan inspiratör är Hans Rosling, den svenske läkaren, forskaren och föreläsaren som utsetts till en av världens 100 viktigast tänkare av den amerikanska tidskriften Foreign Policy. Flera av hans uppmärksammade föredrag om folkhälsa och global ekonomi finns att ta del av på TED. Idag kom Hans Rosling till Linnéuniversitetet där jag jobbar när jag inte är föräldraledig. Önskar att jag fått lyssna på honom - att döma av mina kollegors statusrader på Facebook var han lika bra live som på nätet!

Inga kommentarer: