måndag 21 mars 2011

Delad glädje = energi

Flera helt skilda händelser idag som alla ledde mina funderarbanor i samma riktning. Först ett underbart mejl från en gammal vän som haft det motigt i sitt liv, kämpat tappert och tagit sig upp till ytan, gång på gång. Idag fick jag veta att hon väntar ett hett efterlängtat barn. Glädjen åt att hon äntligen äntligen får vara med om detta fantastiska gav mig bra vibrationer och ett leende som suttit kvar i både mungipor och hjärta hela dagen.

Inte blev jag mindre glad av att få ett par helt oplanerade timmar med älskade äldstadottern i simhallen. Att få höra henne berätta om hur hon - som också kämpat uppför den ena uppförsbacken brantare än den andra - idag cyklar nerför backarna i medvind minst lika ofta som det bär uppåt. Vilken lättnad för en mamma som under flera år ägnat större delen av sin vakna tid åt oro för guldklimpen, och vilken ynnest att få ta del av hennes personliga utveckling.

Så mycket positiv energi som kommer ur förmågan att glädjas åt andras glädje, lycka och framgång. Och så ledsamt det då är att stöta på motsatsen, vilket jag också gjort idag. En annan god vän berättar om missunsamhet bland kollegor då hon åkte på några dagars semester, trots att ledigheten sedan länge var planerad och sanktionerad av chefen. Man kan förstås bli upprörd och irriterad över de sura små människorna, men mest av allt tycker jag synd om dem. Att de missar sådana uppenbara tillfällen att fylla på sina egna glädjekonton.

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Vad härligt! Kram