onsdag 19 januari 2011

Lyckan revisited

Jag erkänner: jag är lite småförälskad i Hanna Hellquist, detta lilla värmländska yrväder som bjuder på sig själv och sin kärlek, värme, klokskap och också mycket fniss och galenskap, såväl på seriösa DN:s "På Stan-blogg" som i stundtals väldigt flamsiga Morgonpasset i P3. Nu senast kan vi följa Hannas jakt på lyckan (ett av våra återkommande teman) i Svt - kan man bli lycklig (eller åtminstone lite lyckligare) av pengar, delfiner, skratterapi eller positivt tänkande?

I första avsnittet hälsar Hanna på en miljadärska som växte upp i ett fattigt Polen och som nu - ett 34-miljoners-slott senare - betraktar sig själv som väldigt lycklig. Forskning visar det som de flesta av oss nog känner intuitivt, att pengar i sig inte skapar lycka (och jag skulle inte vilja bo i tantens slott), men visst är det skönt att slippa ha en klump i magen sista dagarna före barnbidraget (been there, done that) eller se hur livet brakar samman när värmepannan lägger ner. Lite lycklig kan man nog bli av (lagom mycket) pengar ändå, eller? Som miljadärskan säger: pengar ger trygghet och frihet.

Ett annat inslag i programmet handlar om lyckan i att ge (here we go again!) och jag kopplar direkt till en artikel i Leva (12/10) om hur godhet gör oss gladare och hur vi faktiskt kan träna oss lite godare (och därmed gladare) med små steg, som att säga något vänligt i morgonrusningen, överraska och uppmuntra vår omgivning. Vi får också en hel rad med länktips som kanske kan göra oss lite lite godare och världen lite lite bättre om vi anstränger oss en smula (se t.ex. www.kakbank.se, www.payitforwardfoundation.org eller www.nattvandring.se). Ett annat tips från TV-programmet är att betala ett fika, en tunnelbanebiljett eller liknande i förväg och som nästa kund får med hälsning från "Anonyma klubben". Inte så dumt tänkt!

Och så drar Hanna igång ett projekt i Gnesta, där tanken är att testa om det går att - à la förespråkarna för positivt tänkande - jobba sig fram till lite mer lycka med olika övningar, såsom att skriva en tacksamhetsdagbok varje kväll (det har jag gjort länge som ett sätt att highlighta mina vardagsglädjeämnen). I nästa program vänder vi på steken och möter Barbara Ehrenreich, som driver en motsatt linje - att den positiva-tänkandet-vågen svallat alldeles för högt och skapar mer helvete än himmel. Jag kommer att sitta bänkad, om inte framför TV:n på tisdag kväll så vid mitt älskade SVT Play (som just nu ger mig fredagens missade På Spåret som skön bakgrundsmatta till bloggandet och gör mig lite lycklig).

1 kommentar:

KaosJenny sa...

TAck för tipset, jättebra Kram