fredag 15 oktober 2010

Meditation i mikroformat

Den goda vanan att meditera en stund varje kväll fick sig en rejäl käftsmäll (och har inte återhämtat sig) när lille underbare terroristen kom till världen för (idag faktiskt exakt) nio månader sedan. Jag kan inte skylla på tidsbrist - det handlar förstås om prioritering, precis som allt annat - men jag har helt enkelt inte haft tillräckligt med ork att ta itu med detta vid sidan om projekt flytta-mamma-till-äldreboende, projekt få-bebis-att-sova-lite-mer-på-nätterna och projekt få-min-kropp-i-trim-igen (idag firar jag förresten minus-tio-kilo-jubileum! Är det hejaklacken jag hör där i bakgrunden?).

Däremot har jag bestämt mig för att det är alldeles "good enough" om jag ägnar mig åt mikromeditation lite närsomhelst på dygnet: i bilen, ute på promenad med barnvagnen, under tandborstningen, när jag tankar eller ammar. Enkelt är det också. Djupt andetag in - tänker "Energi, kraft och glädje in" - och djupt andetag ut - tänker "Trötthet, stress och oro ut". Ett par gånger med den lilla affirmationen och jag känner lugnet sprida sig inuti.

Inga kommentarer: