torsdag 3 juni 2010

Maria mediterar - igen

Ni som följt Livstid ett tag kanske minns att jag förra våren bjöd in läsarna till mitt rum för sinnesro, där jag satte igång projekt meditation - och faktiskt fick riktigt bra snurr på projekthjulet, även om jag var tvungen att släppa alla tankar på hur man bör göra, för att i stället göra på mitt sätt. Under senare delen av graviditeten fick jag för svårt att fokusera (och sitta skönt) för att det skulle kännas meningsfullt, och jag ersatte därför meditationsstunderna med sköna bad till avslappnings-CD, promenader och annat. Sedan min son föddes har det känts som fullt tillräcklig meditation att bara vara medvetet närvarande tillsammans med honom.

Men i takt med att jag kommit igång med fysisk träning igen återvänder också lusten till lite mer fokuserad mental sådan, och idag var det dags igen. Eftersom kvällen var sådär underbart försommarljum valde jag att förlägga premiären utomhus, till fågelsång och ett och annat myggsurr. Precis som vanligt var det svårt att styra bort tankarna, men jag fick ändå en skön liten stund efter att alla barn kommit i säng och mina inbillade måsten var avklarade. Nu gäller det bara att minnas min devis om att det där med att inte ha tid är en illusion. Jag måste helt enkelt prioritera in mina små meditationstillfällen och prioritera bort en och annan tvätthög eller diskmaskin. Choosing what matters...

Inga kommentarer: