fredag 12 mars 2010

Ögon känsliga för telefonskåp ... eller kreativitet

När man har upptäckt något nytt, eller nyupptäckt något gammalt, ser man det plötsligt överallt, eller hur? När jag för länge sen var nyanställd Televerkare klev alla de där grå skåpen på stan fram ur skuggorna, inte bara som bärare av fyndiga loesje-meddelanden utan som sig själva. I höstas läste jag internkommunikation, och försedd med den hammaren blev alla ledningsbekymmer på jobbet kommunikationsspikar. De senaste veckorna har temat varit det kreativa livet och människor som ger exempel på det ramlar ständigt in i mitt synfält. Känns onekligen som att jag fokuserar på roligare saker för varje gång...

Några kreativa-livet-exempel:

- Pecha kucha-kvällen där jag fick höra folk från branscher där kreativiteten är ett erkänt verktyg - som man låtsas om och nämner vid namn.

- Puffen det gav mig att se det kreativa i små och stora val jag själv gör för att skräddarsy och pynta mitt Svenssonliv.

- Intervjun med Pia Sundhage om hennes sätt att leverera det OS-guld i fotboll hon och det amerikanska damlandslaget avkrävdes, med hjälp av tydlig struktur och lagoma doser tokerier.

- Min fantastiska faster som lagar gourmetmat åt mig och kollegerna på budgetutflykt - och toppar med ett chi-gong-pass. Visar oss chosefritt hur man kan ta ut svängarna i livet utan att spruta grus på andra, och våga ge för glädjen i det.

- Det efterföljande besöket på Himmel och pannkaka - upplevelsehuset i Lemnhult där ännu en alldeles egen människa, Margita Toller, regerar och bjuder in oss i sitt universum, som bär hatt (men just nu saknar fungerande hemsida).

- Tågstunden med en helt annan klok kollega som motar machokultur med nödrim och slingriga anekdoter från livet.

- Inte helt oberoende av ovanstående hittar jag det som får bli toppknoppen på temat människor som tar ut svängarna i livet, tror på sin egen stil och bara blir bättre med åren.



Inga kommentarer: